Mindful eating...

...att äta medvetet, tugga maten väl och känna hur god den är innan man sväljer den, det är något jag försöker öva på nu och varje dag. Att vara närvarande i måtiden och uppleva den ur flera aspekter. Eftersom jag ofta har känt av symptom i magen som typ IBS-mage (irritable bowel syndrom) känslig tarm, stressmage...ja, kärt barn har många namn, så är den enda vägen att komma till rätta med magproblem att se över hur jag äter och vad jag äter. Och jag kan helt säkert säga att en stor del i mina symtom kommit av att jag stressat i mig mat många, många gånger och vem har tjänat på detta? Definitivt inte jag. Jag vet också att jag inte är den enda här i världen som alldeles för ofta äter för fort, kanske sväljer för stora tuggor och/eller gör något annat samtidigt.
Men vilken tur att man kan träna in nya vanor! Tjoho!
Matsmältningen/spjälkningen börjar redan i munnen och om vi då tuggar maten väl till en soppa/gröt innan vi sväljer den, då blir magen glad! Tänk vad vi kan undelätta för magsäcken. Sen när maten når tunntarmen så har den mycket lättare att absorbera näringsämnena som ska vidare ut i kroppens system. Tarmfloran är kroppens största inre organ och vad och hur vi äter betyder mycket för resten av vår kropp, vårt imunförsvar och mer..
Citerar ett utdrag här ur Sanna Ehdin Anandala´s "Den självläkande människan":
Magen och tarmarna är ett stort kraftcentrum, där vi hämtar näring och energi ur maten. Det används för att driva kroppens livsuppehållande processer, som exempel att bygga nya celler, skicka nervimpulser, stärka hjärtats rythm, avgifta kroppen och reparera skador. Tarmen är central för immunförsvaret och hormonerna - och vi är beroende av att ha positiva synergister i den rikliga tarmfloran! För du är inte vad du äter, utan vad kroppen tar upp - och där är vi beroende av mikroberna i tarmen.
 
Varför inte ta en eller fler medvetna måltider du också? Prova får du se vad som sker.


Ha det gott! Madeleine
Publicerat i Allmänt / hälsa / mage / mat / mindfuleating
Taggar: IBS / SannaEhdinAnandala / densjälvläkandemänniskan / duärvadduäter / hälsa / mage / matsmälting / mindfuleating / tarm